Afgelopen zomer maakte ik met mijn gezin een rondtrip door het westen van Amerika. Een prachtige reis met veel grootste en verschillende indrukken. Want alles in de USA is groot of wordt groots aangepakt en nergens zoveel diversiteit als in The States.
De stad die dit nog het meeste uitdraagt is LAS VEGAS. Drie dagen ben ik er geweest. Ik heb mijn ogen uitgekeken. Hoewel de stad natuurlijk bekend staat om zijn casino’s… maken die casino’s wel onderdeel uit van een groter geheel, namelijk van de pijler waarop de hele stad gebouwd is: ENTERTAINMENT!

 

Al zo lang als LAS VEGAS bestaat (sinds 1905) draait het in deze ‘gemaakte’ stad om vermaak. Dit begon allemaal met de eerste straat die LAS VEGAS kenmerkt zoals het vandaag is: Fremont Street (sinds 1925). En hoewel het epi-centrum van de stad inmiddels verhuisd is naar The Strip (ofwel The Las Vegas Boulevard) is Fremont Street nog steeds heel actueel en een genot om doorheen lopen. Zeker als de schemering zijn intrede doet, want dan gaat het grootste videoscherm ter wereld leven en verschijnen er allerlei shows in beeld. Die van Queen is wel een echte publiekstrekker en zeer de moeite waard.

 

Naast de actualiteit vind ik het ook verrassend dat LAS VEGAS ondanks dat het ooit bedacht is, niet ‘fake’ en ‘hysterisch’ aandoet. Alles is tot in de kleinste details en met de grootste precisie (na)gebouwd, heel professioneel. LED-schermen zijn hierbij inmiddels niet meer weg te denken en spelen een steeds belangrijkere rol om de benadering met de ‘echte’ wereld zo realistisch mogelijk na te bootsen. Die beleving komt via deze techniek wel heel dichtbij…

 

Het concept LAS VEGAS is echt in elke vezel van de stad voelbaar. De hele entourage voelt als  een groot pretpark. Reuring op straat, thematische hotels die allemaal hun eigen wereld creëren, wervelende shows, ‘amazing’ theaters en last but not least… imponerende shopping malls.

 

Retailers doen er dan ook alles aan om zich te onderscheiden. Ze moeten wel, anders gaan ze ten onder aan diegenen die het wel of beter doen. Zichtbaar zijn en de aandacht trekken… geen keuze je moet mee in LAS VEGAS. You’re in or you’re out!

 

Het aanzicht van de winkel en de eerste meters worden dan ook steeds belangrijker.

 

Daar moet je het verschil maken! En niets is te gek… dat ben je een energieke wereldstad als LAS VEGAS (bijna) verplicht om te bieden. Daarvoor komen de ca. 50 miljoen bezoekers. Als je nagaat hoeveel geld die te besteden hebben, dan zijn er genoeg kansen om je te profileren, zou ik zeggen.

 

Mooie voorbeelden daarvan zijn Nike, H&M en Apple. Ze blijven allemaal hun ‘brand’ trouw en toch weten ze zichzelf binnen hun merk net even anders neer te zetten. Zij zien LAS VEGAS als een etalage van hun merk. Een goed uitgangspunt!

 

Tijd voor een nieuwe droom… een project in LAS VEGAS. Wat me daarin aantrekt? De grootsheid waarmee je daar mag bouwen. Let’s design, develop and deliver a new dream!

 

Jan van Hest
Directeur Store3D en retailfanaat